Wibra


Wibra staat voor een integer en transparant personeelsbeleid. Elke medewerker krijgt bij ons gelijke kansen om zich te ontwikkelen en te groeien binnen de organisatie. Wij kijken niet naar de achtergrond van mensen, maar naar hun kwaliteiten! Belangrijk is de passie om onze klanten van dienst te zijn. Als lerende organisatie heeft Wibra een eigen instructeur/trainer met een echte Wibra-achtergrond. Zodoende kunnen wij onze medewerkers opleiden vanuit de specifieke Wibra-cultuur.

Wibra is een familiebedrijf met een unieke, klantgerichte manier van ondernemen. We zijn er voor jou, onze klant: jij bent ons bestaansrecht. Op alle niveaus, van winkelvloer tot directie, staan we voor je klaar. Dus zorgen we ervoor dat er in al onze filialen, kantoren en magazijnen vriendelijke en betrokken medewerkers zijn die je gastvrij helpen ontvangen. En we garanderen je dat je altijd weer verrast zult worden door de kwaliteit van ons ruime assortiment. Blije klanten dankzij topartikelen tegen realistische, lage prijzen: dat is onze kracht, al 60 jaar!

Bij Wibra hanteren we duidelijke kernwaarden in de omgang met onze klanten maar ook bij de collega’s onderling. We tonen echt respect voor de ander, communiceren helder en hebben de gedrevenheid en de motivatie om persoonlijke en zakelijke doelen te halen. We stellen ons ten doel het elke dag beter te doen en niet te denken in problemen maar in oplossingen. En misschien wel het belangrijkste: we steken het plezier dat we in ons werk hebben niet onder stoelen of banken. Een glimlach kost tenslotte niets!

    • HISTORIE
    • MAKE-A-WISH
    • WIBRA SCHOOL

HISTORIE

Het is 1956. De heer J. Wierdsma start een winkel in Epe. Hij noemt de winkel ‘Wibra’, een combinatie van zijn eigen achternaam en de meisjesnaam van zijn vrouw (Braam). De Heer Wierdsma zet zich persoonlijk in om met een uniek aanbod te komen. Een groot succes van het eerste uur is dat mensen zelf de artikelen mogen pakken uit de verkoopbakken, iets wat in die tijd niet gebruikelijk was.

Deze betrokken, klantgerichte manier van ondernemen slaat aan: de zaken gaan goed. De stormloop op de winkels is begonnen. Vele dames in Epe trotseren de kou en de sneeuw om koopjes in de wacht te slepen tijdens de uitverkoop. Tijd voor uitbreiding dus. In 1967 wordt de winkel uitgebreid, met een grotere verkoopruimte en meer magazijnruimte. Deze ruimte dient later ook als centraal magazijn voor de eerste vijf filialen. In 1970 wordt een gloednieuw centraal magazijn geopend en al in 1973 is de 25e Wibra een feit!

In 1977 krijgt Jo Wierdsma het lumineuze idee om de Wibra-advertenties te vervangen door huis-aan-huisfolders. De eerste oplage bedraagt 102.000 stuks. Anno nu verspreiden we in Nederland en België om de twee weken circa 6 miljoen folders, waar onze klanten echt naar uitkijken. Wibra is een begrip geworden!

In 1978 neemt Wibra in Epe een nieuw centraal magazijn met kantoorruimte in gebruik. Dit complex is nog steeds onze thuisbasis. En ook al werken er na ruim een halve eeuw zo’n 2700 Wibra medewerkers in ongeveer 300 filialen in Nederland en België en blijven we groeien: we zijn nog steeds een familiebedrijf. En we doen er alles aan om de unieke sfeer die daarbij hoort te behouden!

MAKE-A-WISH


Sinds 2000 werkt Wibra samen met Make-A-Wish Nederland. Deze stichting zet zich in om kinderen met een levensbedreigende ziekte een onvergetelijke dag te bezorgen. In de loop der jaren hebben we uiteenlopende acties gehouden waarbij steeds een deel van de verkoop ten goede komt aan Make-A-Wish Nederland.

Van elke verkochte Wibra-boodschappentas gaat een deel van de opbrengst naar Make-A-Wish Nederland. Inmiddels zijn er al meer dan 1,1 miljoen tassen verkocht. Dankzij de diverse acties heeft Make-A-Wish Nederland al ruim € 550.000,- in ontvangst mogen nemen. Bij elk exemplaar die verkocht wordt, gaat 30 eurocent naar Make-A-Wish. Op naar de volgende 550.000 euro! Met de nieuwe tas draag je niet alleen bij aan een fijne dag voor zieke kinderen, maar draag je ook de boodschap van Make-A-Wish uit.

WIBRA SCHOOL

Niet de producten, maar de mensen bepalen de waarde van een onderneming. Vanuit deze optiek stimuleert Wibra het volgen van een op maat gemaakte Wibra BBL-opleiding niveau 2/3/4. In 2007 hebben we zelfs een speciaal opleidingshuis voor de filialen gebouwd. Nieuwe medewerkers volgen eerst een introductieprogramma, daarna start de opleidingsperiode. Voor diverse functies hebben we aanvullende trainingen op maat ontwikkeld. Verder zijn er in onze filialen allerlei stagekrachten actief (denk aan BOL, AKA, taalstages, re-integratie etc.).

Feitje: In 2009 werd Wibra Veenendaal genomineerd voor de Human Capital Award van Kenniscentrum Handel. Het filiaal eindigde bij de laatste drie finalisten.